برنامه ریزی هدفمند مؤثر واسه موفقیت هر کسب وکاری ضروریه. این فرآیندیه که مدیران اجرایی ارشد واسه فکر کردن به موفقیت سازمان خود در آینده از اون استفاده می کنن و بدون وجود اون سازمان به احتمال زیاد محکوم به شکست هستش.

برنامه-ریزی

اما اگه افراد درک درستی از راه حل سازمان نداشته باشن، هرچقدر هم که راه حل شما خوب باشه، شکست خواهد خورد. چون که اونا نمی تونن بفهمن که سازمان به کجا میره یا چیجوری می تونن به شما کمک کنن تا به جایی که می خواید برسین. اونا شاید ناامید و گیج می شن، ممکنه مشتریان احساس نارضایتی کنن و دیگر ذی نفعان هم اعتقادشان رو به توانایی سازمان شما از دست بدن.

پس کسب وکار شما نیازمند یک برنامه ریزی هدفمند مؤثر و یک راه حل خوب واسه توضیح اینه. بازم که یک نقشه، کاراتر از فهرستی از مسیرهاست، توضیح تصویریِ راه حل می تونه به شکلی مؤثرتر از یه سری از اسناد، راه حل شما رو توضیح بده.

یک تکنیک معروف واسه توضیح تصویری راه حل «هرم اهداف» نام داره، چون که عوامل راه حل رو به شکلی تصویری توضیح می ده.

فهم وسیله

راه های زیادی واسه توضیح راه حل هست. هدفی که ساختار مجموعه مراتبی رو هم خوب نمایش می بده اینه که به راه حل سازمان به عنوان پاسخی واسه سوالای زیر نگاه کنیم:

  • به چه دلیل کاری رو که مشغول انجام اون هستین، انجام میدید؟
  • واسه برآوردن اهداف مورد نظر چه کاری باید انجام بدین؟
  • دقیقا چیجوری می خواهیم کاری رو که لازمه انجام شه، انجام بدیم؟
  • چیجوری مطمئن میشیم که کار انجام شده؟

جواب دادن به این سوالا می تونه به شما واسه صورت بندی راه حل تون به شکلی همه جانبه و تبدیل اجزای اصلی طوری که در طرح هدفمند نیازه کمک کنه:

  • سوال ۱: «به چه دلیل»- به ارزشا، مأموریت و چشم انداز سازمان تون مربوط می شه.
  • سوال ۲: «چه چیز»- اهداف و مقاصد رو پوشش می ده.
  • سوال ۳: «چیجوری»- به فعالیتایی مربوط می شه که واسه محقق کردن این اهداف نیازه.
  • سوال ۴: «کی»- به افراد، سیستما و ابزاری مربوط می شه که واسه به ثمر رساندن این اهداف لازمن.

اینطوری مجموعه مراتبی از سوالا ظاهر می شن: واسه جواب دادن به سوال ۴، لازمه که به سوال ۳ جواب بدین، واسه جواب گفتن به سوال ۳ ، لازمه که به سوال ۲ جواب بدین و واسه جواب به سوال ۲، لازمه که به سوال ۱ جواب بدین.

ارزشای رده بالا، یعنی ارزشای سازمانی، مأموریت و چشم انداز («به چه دلیل»)، در سراسر کسب وکار پخش می شن و در همه جنبها نفوذ می کنن. به طور مثل اهداف و مقاصد («چه چیز»)، واسه تعیین اعمال و رویکردهایی که لازمن («چیجوری»)، سرازیر می شن. این عوامل برنامه ریزی همه نیازمند منابع مشخصی هستن (افراد، سیستما و چیزای دیگه ای به جز اینا) تا اونا رو به آخرسر برسانند («کی»).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   هر چیزی که باید درمورد کولونوسکوپی، دلایل انجام و آماده شدن واسه اون بدونین "

همه این موارد رو میشه در هرمی مثل چیزی که در شکل زیر نشون داده شده به نمایش گذاشت.

استفاده از وسیله: هرم اهداف خود رو بسازین

نقطه شروع واسه ساختن هرم اهداف، توضیح دادن «به چه دلیل» است که با توجه به ارزشا، بیانیه ی مأموریت و بیانیه ی چشم انداز سازمان تون مشخص می شه.

روش انجام این کار به مخاطبان شما بستگی داره: دقیقا نیاز دارین چی رو توضیح بدین و به کی می خواید توضیح بدین؟ پس باید هر عامل از راه حل تون رو طوری توضیح بدین که واسه مخاطبان و پیامی که می خواید انتقال بدین مناسب باشه.

اگه هدف شما توضیح دادن راه حل واسه مشتریان و ذی نفعان سازمان تونه (یک مخاطب بیرونی) نقطه مناسب واسه شروع هرم ، بیانیه ی چشم اندازه. واسه مخاطبان داخلی ممکنه سطح «به چه دلیل» روی بیانیه ی مأموریت تمرکز کنه یا شامل بیاینه ی مأموریت و چشم انداز باشه. مقاله ما با عنوان بیانیه مأموریت و چشم انداز فرق بین این دو بیانیه رو توضیح می ده و به شما در ایجادد بیانیه ی مأموریت و چشم انداز واسه سطح «به چه دلیل»ی هرم اهداف تون کمک می کنن.

زمانی که سطح «به چه دلیل» رو توضیح دادین، قدم بعدی ساختن هرم باید «چی» رو توضیح بده، بعد «چیجوری» و در آخر «کی» رو. لازمه این کار رو به شکلی انجام بدین که به روشنی راه حل تون رو واسه مخاطبان خاص توضیح بده.

مثال

یک کارآفرین باید طرح هدفمند کسب وکار تازه اش رو واسه سرمایه گذاران پنهون توضیح بده. اون از یک هرم اهداف واسه توضیح نکات کلیدی طرح هدفمند خود استفاده می کنه:

به چه دلیل: چشم انداز/مأموریت

تبدیل شدن به یک خرده فروشی پیشرو در اسباب بازی و بازیای چوبی با کیفیت در سطح ملی، واسه ایجاد اشتیاق و عاشق کردن والدین و کودکان نسبت به اسباب بازیا و بازیای چوبی و قشنگ.

چی: اهداف

اجرا کردن این ایده از راه راه اندازی یک مغازه آزمایشی و رسیدن به سود دهی در مدت ۱۸ ماه.

چیجوری: اعمال

  • مشخص کردن محل مغازه آزمایشی
  • تأمین اسباب بازیا و بازیای چوبی باکیفیت
  • طراحی داخلی جذاب
  • راه و روش تجاری مناسب

کی: افراد

  • مسئول انتقال محل مغازه
  • مسئول مشخص کردن تأمین کنندها و تأمین اجناس
  • مسئول انتخاب طراحی مغازه

دسته‌ها: آموزشی