شما تازه به دفتر کار خود که به طور مشترک با یکی از همکاران تون از اون استفاده می کنین، رسیده اید و به نظر می رسه امروز هم مثل روزهای قبل روزی پُر تَنش در انتظارتونه.

 

بخشی از دفتر کار که واسه شماس، بسیار تمیز و مرتبه. همیشه به موقع می رسین، هیچ وقت با صدای بلند با تلفن صحبت نمی کنین تا واسه بقیه مزاحمت ایجاد نشه، ولی رفتار همکارتان برعکسه. در قسمتی از دفتر که واسه اوست، لیوانای خالی و پروندهای خاک گرفته دیده می شن. اون بیشتر دیر می رسه و بعضی وقتا موقع کار به رادیو گوش می کنه و تمرکز شما رو به هم می ریزه. شما کارتون رو دوست دارین، اما اینکه مجبورید فضای کاری خود رو با همکارتان قسمت کنین باعث شده از کار کردن لذت کافی رو نبرین. اون اعصاب شما رو بهم می ریزه و بیشتر با هم دعوا می کنین.

اگه خوب به این موضوع فکر کنین متوجه میشید که دلیل اختلاف تون اینه که دو سبکِ کاریِ مخالف دارین. وقتی این موضوع رو فهمیدین، می تونین از اون به عنوان نقطه شروع واسه حل اختلاف و رسیدن به تفاهم استفاده کنین. شاید همه ما تجربه این جور اختلافات رو در محیط کار داشته باشیم. اختلاف می تونه باعث رشد افراد و بهتر شدن رابطه بین اونا شه و از این دید می تونه مفید باشه. با این حال، این اتفاق زمانی میفته که شما دلیل و ریشه ی اختلاف تون رو خوب بشناسین. وقتی ریشه ی مشکل رو شناسایی کردین، می تونین قدمای مثبتی واسه حل اون وردارین.

در این مقاله ما می خواهیم شما رو با هشت دلیل اصلی اختلاف در محیط کار آشنا کنیم و بررسی کنیم که چه جوری می تونین از این هشت مورد واسه مدیریت و حل کردن اختلاف تون استفاده کنین.

توضیحی درباره این هشت دلیل

برابر نظریه ی روانشاسان «آرت بل» (Art Bell) و «برت هارت» (Brett Hart)، هشت دلیل عادی واسه اختلاف در محیط کاری هست. بل و هارت در مقاله های جداگونه درباره اختلافات و اختلافای کاری که در سالای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ به چاپ رسیدن، هشت دلیل رو شناسایی کردن.

این هشت مورد عبارتند از:

  1. منابع مخالف
  2. سبکای مخالف
  3. دیدگاه های مخالف
  4. فشارهای کاری مخالف
  5. وظایف مخالف
  6. ارزشای شخصی متفاوت
  7. سیاستای غیر قابل پیش بینی

با استفاده از این دسته بندی می تونین دلایل اختلاف رو شناسایی کنین. بعد از اینکه اونا رو شناسایی کردین، می تونین جلوی پیش اومدن اختلاف رو بگیرین یا اینکه راه حل رفع اختلاف رو واسه اصلاح موقعیت در پیش بگیرین.

چه جوری از این وسیله استفاده کنیم؟

اجازه بدین نگاه دقیق تری به تک تک این موارد بندازیم و راه حلایی واسه پرهیز و رفع هر کدوم از اونا پیشنهاد دهیم.

۱. منابع مخالف

همه ما باید در محیط کار به یه سری منابع دسترسی داشته باشیم، این منابع می تونن وسائل مورد نیاز ما در دفتر کار، کمکایی از طرف همکاران مون یا حتی اتاق جلسه باشن. وقتی بیشتر از یک فرد یا گروه به منبع خاصی نیاز داشته باشه، اختلاف پیش میاد.

اگه شما و همکاران تون به خاطر دسترسی به منابع با هم اختلاف دارین، واسه رسیدن به توافق می تونین از تکنیکایی مثل گفتگو ی بُرد-بُرد یا مدل تأثیرگذاری استفاده کنین.

اگه مدیریت تیم بر عهده ی شماس، می تونین با جفت و جور آوردن منابع مورد نیازِ افراد و گروه های مختلف از بروز این نوع درگیریا پرهیز کنین. به اونا یاد بگیرین چه جوری زمان و منابع شون رو اولویت بندی کنن، چه جوری واسه پرهیز از این نوع اختلافات با هم گفتگو کنن.

اگه افراد به خاطر منبع خاصی با هم اختلاف دارن، از هر دو طرف خواسته کنین که بشینن و درباره نیازهایشان با هم صحبت کنن. بحث آزاد دور محور مشکل، می تونه به افراد کمک کنه تا از دیدگاه طرف دیگر خبردار شن و نسبت به هم و نیازای همدیگه احساس همدلی داشته باشن.

۲. سبکای مخالف

افراد مختلف بسته به نیازها و شخصیت فردی شون روشای کاری متفاوتی دارن. مثلا، بعضی از افراد دوست دارن کارشون رو در دقیقه ی نود بکننن، در حالی که بقیه نیاز به ساختار مشخص و ضرب الاجل زمانی دقیق دارن. با این حال، وقتی سبکای مختلف کاری با هم تقابل پیدا می کنن، اختلاف به وجود میاد.

شخصیت

واسه اینکه این جور اختلافات در تیم تون بروز نکنن، زمانی که گروه خود رو تشکیل میدید به سبکای کاری افراد و وظایف افراد در گروه دقت کنین.

می تونین کارمندان رو تشویق به انجام تست شخصیت شناسی، مثل تست شخصیت شناسی مِیِر-بریگز کنین. این کار می تونه به اونا کمک کنه تا سبکِ کاری بقیه رو راحت تر قبول کنن و انعطاف پذیرتر باشن.

۳. دیدگاه های مخالف

همه ما دنیا رو از دریچه ی نگاه خود می بینیم و دیدگاه های متفاوت نسبت به رویدادهای مختلف، می تونن باعث بروز اختلاف شن، خصوصا وقتی یکی از افراد چیزایی می دونه که فرد دیگر نمی دونه و اون خودش از این موضوع مطلع نیس.

اگه معمولا اعضای تیم شما بر سر وظایف و قلمرو کاری در محیط کار اختلاف دارن یا زیاد غیبت همدیگه رو می کنن، شاید مشکل اصلی به دلیل اختلاف دیدگاه بروز کرده. داشتن کارکرد منفی و شکایات مشتریان معمولا نتیجه این نوع اختلافات هستن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   هزاران کاری که باید می کردم….. 

واسه حذف این جور مشکلات بهترین پیشنهاد ما اینه که با اعضای تیم تون خیلی رُک و رو راست صحبت کنین، حتی وقتی مجبورید که خبره های بد رو به اونا منتقل کنین. هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری در اختیار تیم تون قرار بدین، احتمال اینکه اونا رویدادها رو با دیدگاه خودشون تعبیر و تفسیر کنن کمتر می شه.

اختلاف دیدگاه می تونه به دلیل سیاستای کاری هم روی بده. مثلا، اگه شما پروژه ای رو که معمولا وظیفه ی یک فرد خاص از تیم تونه به فرد دیگری بسپارید، به احتمال زیاد آتیش اختلاف رو بین اون دو نفر روشن می کنین. به سیاستای کاربردی در محل کار، اهمیت بیشتری بدین و اونا رو به اعضای تیم تون هم یاد بگیرین.

۴. اهداف مخالف

بعضی وقتا در محیط کاری ما با اهداف مخالف رو به رو میشیم. مثلا، ممکنه یکی از مدیران مون به ما بگه که مهم ترین هدفِ ما در برابر مشتریان، سرعت در ارائه خدماته، در حالی که نظر یکی دیگر از مدیران این باشه که خدماتِ با کیفیت در اولویت قرار دارن. بعضی وقتا، نزدیک کردن دو هدف به هم کار سختی می شه.

هر وقت، اهدافی رو واسه اعضای تیم تون مشخص می کنین، حتما مطمئن شید که این اهداف با اهداف دیگری که واسه کار اون فرد تعیین شدن در اختلاف نباشن و اگه اهدافی که واسه شما تعیین شده با هم مخالف هستن، حتما با رئیس تون درباره اهدافی که واسه همه مفید هستن گفتگو کنین.

۵. فشارهای کاری مخالف

ما معمولا واسه اینکه وظایف مون رو خوب انجام بدیم، مجبوریم به همکاران مون تکیه کنیم. اما چه اتفاقی میفته اگه شما از یکی از همکار ان تون بخواهید که تا ظهر گزارشی رو به دست شما برسونه، در حالی که اون در حال آماده کردن گزارشی واسه فرد دیگری در همون فرجه ی وقتیه؟

فشارهای مخالف، مثل اهدافِ مخالف هستن؛ تنها فرق شون اینه که فشارهای مخالف معمولا به کارای فوری و سریع مربوط می شن، در حالی که اهداف مخالف معمولا به پروژ هایی با مدت زمان طولانی تر در رابطه هستن.

اگه فهمیدین که اعضای تیم تون به دلیل تقابل اهداف کوتاه مدت با هم به مشکل برخورده ان، برنامه زمانی وظایف رو تغییر بدین تا کارمندان تحت فشار قرار نگیرند.

۶. وظایف مخالف

بعضی وقتا مجبور هستیم کارایی رو انجام بدیم که خارج از وظایف و مسئولیتای عادی مون هستن. اگه این باعث شه که وارد «قلمروی» فرد دیگری بشیم، ممکنه باعث بروز اختلاف بر سر قدرت بشه. برعکسِ این موضوع هم درسته: بعضی وقتا ممکنه فکر کنیم که وظیفه ی خاصی باید به وسیله فرد دیگری انجام شه.

وظایف مخالف به دیدگاه های مخالف شباهت دارن. ممکنه یکی از اعضای تیم، وظیفه ای رو جزو مسئولیتا و قلمروی خودش بدونه، و وقتی فرد دیگری مسئولیت اون کار رو بر عهده میگیره، اختلاف به وجود میاد.

اگه فکر می کنین که اعضای تیم بر سر وظایف شون با هم اختلاف دارن، دلیل اینکه به چه دلیل اون وظایف و پروژه ها رو بر عهده ی اونا گذاشته اید، واسه شون توضیح بدین. شاید همین توضیح دادن باعث کمتر شدن نا آرومی بشه. می تونین با استفاده از یک منشور تیمی، وظایف و مسئولیتای افراد رو مشخص کنین.

۷. ارزشای شخصی متفاوت

فرض کنین که رئیس تون وظیفه ای رو به شما محول کرده که با استانداردهای اخلاقی تون موافقت نداره. کاری که رئیس تون خواستهه رو انجام میدید یا اونو رد می کنین؟ اگه اونو رد کنین، ممکنه اعتماد رئیس تون و حتی شغل تون رو از دست بدین؟

اگه عقاید ما با وظایف کاری مون در اختلاف باشن، این نوع اختلافات بروز می کنن.

واسه اینکه از این نوع اختلافات در تیم تون جلوگیری کنین، با استفاده از اصول، سعی کنین از اعضای تیم تون وظایفی رو که با عقاید شون در اختلاف هستن خواسته نکنین.

ممکنه بعضی وقتا از شما خواسته شه کاری رو که بر خلاف اصول اخلاقی تونه بکنین، در این صورت، مقاله ما در مورد حفظ اصالت، به شما کمک می کنه تا بهترین تصمیم رو بگیرین.

۸. سیاستای غیر قابل پیش بینی

وقتی در محیط کار، سیاست یا قانونی تغییر می کنه و شما این موضوع رو به آگاهی اعضای تیم تون نمی رسانید، اختلافات و مشکلاتی پیش خواهند اومد.

وقتی قوانین یا سیاستای کاری تغییر می کنن، حتما اونا رو به آگاهی اعضای تیم برسونین تا فعالیتای خود رو با قوانین جدید هماهنگ کنن. به یاد داشته باشین که حتما دلیل تغییر کردن قوانین رو هم توضیح بدین، چون وقتی افراد میدونن به چه دلیل اینجور قوانینی وجود دارن، بهتر اونا رو قبول می کنن.

وقتی افراد با قوانین جدید آشنا شدن، در جهت تقویت اون قوانین سعی کنین و بر اجرای اونا نظارت داشته باشین.

نکته:

با اینکه بل و هارت این هشت دلیل رو واسه توضیح ریشه ی اختلافات در محیط کار ارائه دادن، اما هیچ روشی واسه مقابله با اونا پیشنهاد نداده ان. پس حتما، مقاله اخلاق حرفه ایو مدیریت اختلاف در سازمان رو بخونین تا بتونین در حل کردن این مشکلات هم موفق عمل کنین.

دسته‌ها: آموزشی